Obecnie trwają prace nad opracowaniem szkoleń E-learningowych i M-learningowych zawierających informacje przeznaczone dla osób prowadzących działalność gospodarczą w sektorze MŚP. Planowany termin zakończenia tych prac to 31 grudzień 2011.
30 czerwca 2011, zgodnie z harmonogramem projektu uruchomiona została platforma E-learningowa.
31 marca 2011 r. uruchomiona została platforma oparta na technologii www, zintegrowana z platformą E-Learningu, E-firma i E-Turist
Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.) ustawy o s.u.s., podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Natomiast art. 20 ust. 1 tej ustawy stanowi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Ustawodawca uznając w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawy o p.d.o.f. stosunek pracy za źródło przychodów, określił w art. 12 tej ustawy, iż za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Ponadto przychodami ze stosunku pracy są świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych Ustawodawca definiując podstawę wymiaru składek dla pracowników przyjął dla jej określenia bardzo szerokie pojęcie przychodu. Jest nim nie tylko wynagrodzenie, ale również inne świadczenia uzyskane przez pracownika od pracodawcy. Nie ma wówczas znaczenia źródło, ani podstawa prawna jego uzyskania.
Tak więc do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia przyjmujemy zarówno przychody opodatkowane, jak i zwolnione od podatku dochodowego. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w myśl art. 18 ust. 2 ustawy o s.u.s., nie uwzględnia się wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków.
Podstawą wymiaru składek są przychody postawione do dyspozycji
Płatnik składek w dokumentach rozliczeniowych (lub korygujących) uwzględnia należne składki od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji pracownika (od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego) wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
W myśl § 3 rozporządzenia składkowego, wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu.
Świadczenia pracownicze, za które pracodawca ponosi odpłatność ryczałtem są nieoskładkowane
Do przychodów ze stosunku pracy nie należy zaliczać świadczeń skierowanych do ogółu pracowników, za które pracodawca ponosi odpłatność ryczałtem. W konsekwencji świadczenia te nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Dotyczy to jednak wyłącznie przypadków, gdy nie jest możliwe określenie wartości świadczenia przypadającego danemu pracownikowi.
Składniki przychodu wyłączone z oskładkowania na podstawie przepisów ustawy o s.u.s.
Artykuł 18 ust. 2 i art. 20 ust. 1 ustawy o s.u.s. stanowią, że w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie uwzględnia się ;
Składniki przychodu wyłączone z oskładkowania na podstawie przepisów rozporządzenia składkowego.
Nie nalicza się składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od przychodów wymienionych enumeratywnie w § 2 ust. 1 rozporządzenia składkowego, które opisujemy poniżej.
Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia wyłączono ;
W ubezpieczeniach emerytalnym i rentowych wprowadzono kwotę graniczną podstawy wymiaru składek. Zgodnie z art. 19 ustawy o s.u.s. roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach. Jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone przeciętne prognozowane wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej ustala się na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z trzeciego kwartału roku poprzedniego.
Do osiągnięcia kwoty granicznej podstawy wymiaru składek płatnik obowiązany jest naliczać i opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od pełnej podstawy wymiaru. Dopiero po osiągnięciu limitu zaprzestaje, do końca danego roku kalendarzowego, dalszego ich opłacania. Źródłem informacji, na podstawie której płatnik zaprzestaje opłacania składek z powodu osiągnięcia przez ubezpieczonego, w danym roku kalendarzowym, kwoty granicznej podstawy wymiaru składek, jest przede wszystkim własna dokumentacja płacowa lub oświadczenie ubezpieczonego. W przypadku gdy w danym miesiącu kalendarzowym następuje przekroczenie rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, płatnik oblicza i przekazuje składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tylko od tej części podstawy wymiaru składek, która nie spowoduje przekroczenia kwoty granicznej. Ograniczenie rocznej podstawy wymiaru składek stosuje się wyłącznie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Dlatego też składki na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe (również na ubezpieczenie zdrowotne), po przekroczeniu limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy naliczać i odprowadzać od pełnej podstawy wymiaru składek. Okres nie opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty granicznej traktuje się jak okres ubezpieczenia, uwzględniany przy ustalaniu prawa i wysokości emerytury lub renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Okres ubezpieczenia liczy się do końca danego roku kalendarzowego. Bez znaczenia jest wówczas fakt czy tytuł ubezpieczenia emerytalnego i rentowych trwał do końca danego roku kalendarzowego, czy też ustał w trakcie tego roku.
Artykuł 81 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. nr 210, poz. 2135) dalej: ustawy zdrowotnej stanowi, że do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z pewnymi jednak wyjątkami, o których mowa poniżej. Zasadnicze różnice przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników a podstawą wymiaru składki na ich ubezpieczenie zdrowotne polegają na tym, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składki zdrowotnej:
Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez pracowników, potrąconych przez pracodawców ze środków pracowników, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.
Obowiązek prowadzenia dokumentacji
Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadza zasadę periodycznego informowania ubezpieczonego o przebiegu ubezpieczenia, wysokości wpłaconych składek i wysokości emerytury. Informacje nieprawidłowe muszą być przez ubezpieczonego na bieżąco korygowane. W przeciwnym wypadku negatywne ich skutki, w postaci niższego świadczenia, poniesie sam ubezpieczony.
Podstawowe informacje o przebiegu ubezpieczenia społecznego zainteresowani powinni otrzymać od pracodawcy i od ZUS.
ZUS corocznie w terminie do 31 marca informuje o wysokości zapisanych na kontach emerytalnych i zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne na 31 grudnia poprzedniego roku, oraz o wysokości hipotetycznej , czyli przysługującej od zgromadzonych składek i kapitału początkowego emerytury dla ubezpieczonego w wieku emerytalnym.
Dokumentacja zarobkowa pracowników obejmuje następujące rodzaje podstawowych dokumentów:
Dokumentacja płacowa służy do ustalenia wysokości przysługującego pracownikowi wynagrodzenia, z uwzględnieniem poszczególnych jego składników, czyli:
Na podstawie dokumentacji płacowej sporządza się listę płac.
Listę płac sporządza się w oparciu o dokumentację płacową, która jest podstawą do wypełnienia karty przychodów pracownika. Do indywidualnej karty przychodów każdego pracownika należy nanieść dane dotyczące wynagrodzeń, podstawy wymiaru składek, podstawy opodatkowania, składki, podatek.
Karty przychodów sporządza się w oparciu się w oparciu o listę płac. Do indywidualnej karty przychodów należy nanieść dane z listy płac, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu zawartych umów o pracę lub umów zlecenia. Ustalając podstawę wymiaru składek, przychód należy zsumować z przychodami ze wszystkich zawartych umów. Karta przychodów powinna, zatem zawierać wszystkie dane, które są niezbędne do sporządzania dokumentacji podatkowej i ubezpieczeniowej, a mianowicie dane dotyczące:
Na podstawie rocznej karty przychodów sporządza się wieloletnie karty wynagrodzeń, które powinny być prowadzone w sposób gwarantujący ustalenie podstawy wyliczenia emerytury lub renty. W celu ustalania podstawy obliczenia emerytury lub renty potrzebne są następujące dane:
Ewidencja wynagrodzeń:
Wynagrodzeniami nazywamy koszty ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracownika wynikające ze stosunku pracy. Rozróżniamy:
Podstawą do ewidencji kosztów wynagrodzeń i narzutów, czyli składek ubezpieczenia społecznego, jest lista płac sporządzona na podstawie karty pracy lub umowy o pracę. Koszty wynagrodzeń księgujemy w układzie rodzajowym wg. przykładu:
Schemat ewidencji wynagrodzeń - polecenie księgowania:
Schemat ewidencji wynagrodzeń
Koszty pracodawcy z w/w listy płac
Każdy pracodawca zobligowany jest również do wypłaty wynagrodzenia za czas nieświadczenia pracy. Ma to miejsce w sytuacji, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim.
Zakład pracy wypłaca wynagrodzenie za czas choroby z własnych środków za pierwsze 33 dni niezdolności do pracy w danym roku kalendarzowym. Okres 33 dni może trwać w sposób ciągły lub stanowić sumę kilku nieobecności pracownika z powodu choroby w danym roku. Po jego wyczerpaniu, czyli gdy okres choroby przekroczy 33 dni w ciągu roku, a pracownik jest nadal niezdolny do pracy, otrzymuje on zasiłek chorobowy ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
To, kto jest płatnikiem zasiłku od 34 dnia niezdolności do pracy, zależy od stanu zatrudnienia w zakładzie pracy na dzień 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego. Jeśli pracodawca zgłasza do ubezpieczenia chorobowego poniżej 20 osób, wówczas zasiłki z ubezpieczenia chorobowego wypłaca ZUS. Jeśli natomiast zgłasza on powyżej 20 osób, w takiej sytuacji jest on również płatnikiem zasiłków. Oczywiście zasiłki te nie są jego kosztem. Podlegają one bowiem potrąceniu ze składek społecznych, które zakład pracy powinien przekazać do ZUS.
Fakt wypłaty wynagrodzenia za czas zwolnienia lekarskiego bądź zasiłków z ubezpieczenia chorobowego (chorobowy, macierzyński, opiekuńczy) stwarza również konieczność ewidencjonowania tych wypłat.
Do tego celu służy następująca dokumentacja płacowa:
Każdy pracodawca, oprócz prowadzenia dokumentacji płacowej, ma obowiązek wystawiania na jej podstawie potrzebnych pracownikom zaświadczeń.
Jednym z nich jest druk ZUS Rp-7 – zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, potwierdzające wysokość zarobków osoby ubiegającej się o emeryturę, rentę lub ustalenie kapitału początkowego.
Prawidłowe wypełnienie przez pracodawcę druku ZUS Rp-7 ma bardzo istotne znaczenie. W dużej mierze od prawidłowości wystawienia tego dokumentu jest zależna wysokość emerytury, renty, jak również kapitału początkowego pracownika.
Jeśli w wyniku błędnego wpisania danych w ZUS Rp-7 świadczenie emerytalne lub rentowe będzie wypłacane w zawyżonej wysokości i powstanie jego nadpłata, wówczas zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia będzie nie świadczeniobiorca, ale pracodawca, który wpisał nieprawidłowe dane.